Wednesday, April 6, 2011

FaMiLY (pArT 1)

Assalamualaikum.....

semalam, awal gile aku tido...bangun kejap, tido balik..pastu bangun pulak...tak tau la nape jadi gitu...hmmm..pastu, sekarang ni, dah tak ley tido..dalam pukul 4 lebih tadi terjaga..menguap dah banyak kali dah ni..tapi mata bulat lagi...kelas kul 8pg lak nnt...takpe la..lepas kelas kang, tido la balik..huhuuu...

tetiba rasa nak cite pasal family aku sekarang..tak penah lagi kan cite pasal dorang kat sini...tapi aku rasa cam nak cerita pasal ayah aku dulu...dah la lama dah tak balik...ok2, tak mo tacing2 oke~~


arwah ayah

ni la satu2nya gambar arwah ayah aku yang adik aku scan dulu selepas dia dah takde..time2 dulu kan tak canggih sangat lagi..(maybe dah canggih dah, tapi dalam family aku, teknologi belum betul2 masuk lagi..)...pastu, ayah aku lak jarang bergambar..so, kurang la gambar dia kan...kawan2 aku kat matrik perak ngan UMP ni mesti la tak penah tengok dia kan..aku pun jarang bercerita pasal dia...sebab tak tau nak cerita apa..dengar member3 cerita pasal ayah dorang, aku senyap je la...

arwah ayah aku, lahirnya pada 21 September 1943 (tahun dia cam tak pasti lak..hee..1942 atau 1943...kang aku tanya mak aku semula la..)..dan dia meninggal pada 31 Mac 2006 pada umurnya 63 tahun...(mase aku baru lepas form 5 n ngah tunggu keputusan dapat masuk matrik mana..)..dulunya dia bekerja di Jabatan Agama Islam Perlis sebagai penceramah bebas, kadi, guru agama (bila ada orang request mintak dia mengajar..)...dan dia juga Imam masjid kat kampung aku..mesti korang terkejut plus pelik kan..wawa anak tok imam..hahahaa...(bajet la orang terkejut kan...huhuuu)...so, korang mesti dapat bayangan sikit2 kan camne kehidupan keluaga aku kan...sederhana tapi best...

semasa hayatnya, apa je permintaan aku ngan adik aku besenya dia akan penuhi...anak dua orang je  kan...hee..tapi, aku rasa cam aku je yang selalu mintak macam2...time kecik2 la...sebab tu kalo tengok antara aku dengan adik aku, macam aku lak yang bongsu..manjenya mengalahkan adik aku lak...huhuuu...dan dia sangat tak kisah pasal duit...kalo dia ada kena g seminar kat mana2, mesti dia akan bawak balik pape kat mak, aku n adik..kadang2 kat jiran2 pon dia belikan jugak...maybe sebab tu kot aku pon sekarang lebih kurang gitu gak bila berbelanja..huhuu....penah sekali tu, yang aku ingat la..dia g seminar kat Langkawi...bila dia balik je, nampak dia gendong barang..besar gak kotaknya..dah la jalan kaki..yang hantarnya tak masok dalam..rupa2nya dia bawak balik set pinggan mangkuk kat mak..huhuuu..tak tau la sebab mak mintak ke apa kan..tapi, kuat doh dia bawak sorang2...ngan beg pakaian dia lagi..arwah ayah aku ni bukan besar mana pun..kurus je orangnya..tinggi pon sederhana je..sebab lebih kurang ketinggian aku mase form 5...so, rendah sket dari ketinggian aku sekarang la kan..tapi dia memang kecik orangnya...

aku start pakai jam besar2 cam sekarang ni pon sebab dia gak...aku mase kecik dulu, mase sekolah rendah, cam ganas sikit walaupun pkai tudung segala kan...lebih kurang perangainya cam lelaki la..nasib baek bertudung je..huhuuu...aku tak ingat sangat camne aku mintak dia belikan jam tu..tapi bila aku memang dah pandai tengok jam, memang aku pakai jam besar la..mase tu, tak mahal sangat cam sekarang..ayah aku lak dia ada kedai jam feveret dia..so, sume jam dia, mak, aku, adik, kalo rosak ke, nak beli baru ke, sume g kedai tu je...tapi memang banyak pilihan gak la..bila dah masuk kedai jam, kompem2 la suma yang jenis brand2 sikit kan...tambah2 jam yg jenis aku suka ni, takde nya harga belas2 ke apa...tapi, dulu kan harga murah2 lagi...so, paling mahal pon rasanya antara rm20 - rm50 la...tak ingat dah...tapi memang tahan la jam tu..aku tukar jam baru pon bukan sebab jam tu rosak..sebab tali dia je..kalo tali yang memang bole tukar tu, takpe la..ni tali jam yang kena tempah dulu..dah tu, tali je dah same mahal cam jam baru je..so, beli baru je la..hee...sampai sekarang aku jadi tak keruan kalo aku jumpe jam tangan yang besar2 gitu..sebab dari kecik dah di ajar cam mewah sikit kan..jam tangan aku yang paling mahal setakat ni, dekat2 rm90 harganya..yang penah aku beli la..tapi kalo ikut yang aku bekenan, penah cecah sampai dekat rm200..gile kau nak beli jam harga gitu...tapi memang lawa r jam tu...lepas2 ni la kot kalo nak beli jam gitu pon..hohooo...

so, berbalik pada kisah ayah aku ni...masuk bab makanan lak..seingat aku, kalo bab makan, lagi la dia tak kisah...dulu rm15 tu kre besar la bagi budak2 sekolah kan..aku lak dok asrama penuh, mana ada perlu naek bus g sekolah ke,apa...tiap2 minggu dia bagi aku duit belanja banyak tu..makan lak kat sane dah siap sedia dah..tak yah pelu kuar duit untuk makan...pastu, aku dapat SBP at perlis gak..bukan jauh pun..nak balik, dia yang datang amik..tak kua belanja gak kan..memang bole menabung la aku...dia lak tak penah miss bagi duit tiap2 minggu..kadang2 tu, rm15 tu aku tak guna langsung pon minggu tu...kalo guna pon maybe dalam rm5 gitu je...seminggu boh rm15..makan dah tersedia, alat tulis, pakaian sume, memang dia yang kuarkan duit lain..so, duit yang dia bagi tu, memang untuk makan je..kot2 aku tingin nak makan pape yang lain...rasanya aku penah gak cakap tak yah bagi lagi..sebab ada lagi duitnya..tapi dia bagi gak..so, sekali sekala aku balik uma, aku simpan la duit yang ada tu..nak beli pape kang, aku pakai duit tu je..tapi bila kuar sendiri la..tu pon, kadang2 dia still bagi lagi duit sikit...tapi kalo bab makan, memang apa je aku nak makan bole..cakap je..tu yang sampai sekarang pun aku gini..makan, aku tak kisah..aku nak je, aku makan la...dah terbiasa mewah gitu...tak ley watpe...

walaupun keluarga aku dalam kategori sederhana, tapi aku pun tak tau camne dia bole tunaikan kebanyakan pemintaan mak aku, aku n adik..bole dikatekan sume la...tak penah lagi rasanya dulu mintak tak dapat..tak tau la kot2 aku tak ingat kan...hee..mak aku lagi la..dah nama pun isteri kan..g shopping je, macam2 la rembat..huhuuu..bajunya, handbagnya, kasutnya lagi...aku dulu tak minat benda2 gitu...yang ke arah perempuan ni, kurang sikit...aku biasa2 je..selamat la sikit duit ayah aku kan..hohooo..

gitu la ceritanya sikit pasal arwah ayah aku...aku agak rapatla ngan dia dulu..bila dia g seminar, mesti aku kena tido dengan baju dia ke, kain pelikat dia ke..baru bole tido dengan senang hati..huhuuu..tapi, bukan yang dah basuh tu..yang dia pakai sebelum dia pegi seminar tu..kalo mak aku bagi yang dah basuh, aku tak nak..majuk..hahhaaa..tapi tu mase aku sekolah rendah kot...kire dari kecik sampai sekolah rendah aku gitu...

hmm teringat lak tetiba...
k2, setakat tu je la entry aku kali ni..lain kali, aku cerita pasal mak aku ngan adik lelaki aku lak ea...
daaaa....




No comments:

Post a Comment