Monday, April 18, 2011

DuiT vS cINtA......

Assalamualaikum....

oke sume..rini tetiba rasa cam nak menaip lak...kebetulan 2 3 ari sebelum ni, ada si senget ni bagi idea lak kan suh wat entry baru berkaitan dengan DUIT n CINTA...sebabnya, aku dah membebel panjang komen kat blog dia..padan la muka dia kan..hahahaaa....

ok sambung2...sinopsis blog membe aku ni lebih kurang gini la..dia kata, nape bila kua dengan pompuan, lelaki yg kena blanja?? kira cam kalo laki tu takde duit, tak ley la nak kua dengan mana2 pompuan termasuk membe sendiri sebabnya kang tak ley nak blanja..lepas tu, dia tulis lagi, wang ringgit tu terlalu penting ke dalam hubungan percintaan...(betul x betul x gitu maksudnya - kepada yg berkenaan..)..hee lebih kurang la kan..aku tibai je tulis tu..huhuuu..

oke, ni pendapat aku je la kan..sebelum tu, aku copy paste semula komen yg aku tulis kat blog dia k..kot2 korang malas nak buka blog si senget tu ke..hee....takde cut2 ok komen ni...

mmg ada pompuan yg cam gitu...but totally not me~~ lallaaaala~~
tp, xley salahkan dia gak..maybe dr dulu dia bese dgr o tgk, kalo kua ngan laki je, mesti laki yg kne byrkn kalo g mkn ke..g jln2, pastu t'nmpak, terpegun ngan 1 barang ni, then, nak beli..pastu si lelaki yg byrkn gak...haa, bila dah bese gitu, mmg sakit la laki yg kua ngan dia kan...

xpun, sebelom2 ni, bila kua ngan laki, mmg laki tu yg cbuk2 nak byrkan sume.so, bila dah t'bese, bole jadi gitu gak...nasib la lelaki yg selepas tu kan...huhuu...

sape yg x suke kalo ada org byrkn mknn, beli barang kt kite bila kua kan..tmbh lak, nafsu pompuan banyak..kalo ada org melayan keinginan dia, lg suke la dia..

tp, si pompuan kna la ingat sikit..kalo kua ngan laki yg dah kerja ke, anak org kaya ke, xpe la kan..xpon, kalo laki tu mmg teruja sgt nak byrkn sume, ap slhnya kan..tp, kalo ngan membe2 ke, xpon pakwe sndri tp msg2 still blajar ke, agak2 la nak suh laki tu byrkn sume..ko nak mkn, ko nak beli barang, pndai2 la byr sndri..ko bkn isteri dia kn nk suh wat gitu...

ad je pompuan yg jns x berkira, jns x ksh..kre cam mse kua, sape2 byrkn pun x ksh..even si pompuan tu yg kne byr pon dia x ksh...so lelaki, jgn amik kesempatan lak kat pompuan yg jns cenggitu..

tgk, ttbe pjg lak aku bebel kat ko zam..padan mke..heee....


so, pendapat aku lebih kurang gitu la...tak sume pompuan pentingkan wang ringgit harta sume ni...aku tak tau la wanita2 kat lua sana tu camne kan..yg aku bole cerita dengan bebas tanpa sekatan cuma berkaitan dengan diri aku sendiri je..so, takde sape bole marah..sebab bukan aku cerita pasal orang lain pon...tul x??

ok, kalo ikut aku, aku memang jenis tak kisah..lebih2 lagi kalo bab makan..eh, dah bole makan kan, makan je la pape pon kalo dah suke..nape nak tahan2 kan..so, kalo nak makan2, bole ajak aku..takde hal..heee...=P melalut lak..sambung balik...aku jenis tak kisah tapi kalo dah memang ada yg nak bayarkan, aku ok je..tak kisah gak..tapi, seingat aku, tak penah lagi minta orang lain bayarkan..kalo bayarkan dulu then aku bayar balik, ada la...huhuu...tambah2 ngan membe2 kan..aku lagi suka kongsi kalo bab duit..baru la rasa bes..takde la rasa terbeban ke apa kan..masing2 bukan ada income tetap ke apa..setakat pt je pon..bape sangat la se sem..so, takkan la nak beli barang kegunaan sendiri pon nak mintak orang lain bayarkan..tu dah mencekik, membebankan n menyusahkan namanya..kalo dengan membe2, tak yah la sampai laki je yg kena bayar sume..dah kua same2, bayar sama2 la kan..kalo kita tak bayar bahagian ni, bayar bahagian lain..oke gak tu kan..

ha, kalo korang memang nak sangat orang lain bayarkan, senang je..kawin n nikah cepat2..pastu, minta la dia bayarkan sume..gpon, memang kalo dah kawin, kita dah jadi tanggungjawab suami kan untuk support kita..so tade hal la...bankrupkan la suami korang tu..dari ada rambut, hensem, tinggal botak, kurus kering sebab melayan permintaan korang...hohoo..sian korang kan yg bergelar lelaki..tapi tu la..setiap kejadian yg Allah ciptakan punye kelebihan n kekurangan masing2..lelaki punye akal kan lebih dari pompuan..so, sebab tu bab mencari rezki lebih digalakkan kepada lelaki..mungkin sebab dorang bole berfikir dengan pelbagai cara untuk cari rezki lebih yg halal...pompuan lak lebih pada nafsu..macam2 nafsu ada..so, mungkin jugak sebab tu pompuan selalu dikatakan pengikis n penghabis duit lelaki..hahahaaa tah pape aku melalut..tapi aku rasa, gitu la kan..

kat blog aku ni pon korang bebas bersuara...aku tak kisah pon korang nak kata pe..nak kutuk ke, nak maki ke, apa ke..ikut suka korang la..sbb ni blog aku, so ikut suke aku la nak wat cmne..n cuma kat sini je aku bebas bersuara...

berbalik pada isu kita rini, bab yg kedua lak..pasal wang ringgit penting ke dalam hubungan percintaan..kalo dalam perkahwinan, aku tak tau la camne..sebab tade pengalaman lagi...emm pendapat aku kalo pasal ni, tak banyak kot..sekadar pendapat je la..

zaman sekarang ni, wang, harta memang agak penting la kan...sebab sume benda mahal sekarang n sume benda kena bayar..tade yg free gitu je..even nak dapat free sms pon kena topup bnyak kali dulu..baru dapat free sms..(tetiba..) tapi, sekarang kita bercakap dalam alam percintaan kan..dalam alam percintaan ni, aku rasa tak perlu sangat kot harta2 tu sume..sebab baru bercinta..ko sape, aku sape kan..bukan tanggungjawab lelaki lagi untuk support pompuan...tade salah n berdosanya kalo tak wat gitu..komitmen n tanggungjawab yg sebenar adalah selepas lelaki n wanita ni sah sebagai sepasang suami isteri..ni tak, masa bercinta, support sana sini macam hak milik kekal je..pastu, lepas kawin, takde pape...komitmen n tanggungjawab yg diamanahkan diabaikan gitu je..

dari sudut pandangan aku, zaman sekarang gitu la...tanggungjawab sebagai suami n isteri tu kurang dititikberatkan dalam rumahtangga..pastu, jadi bertimbun-timbun la kes perceraian la, pergaduhan la, curang la, itu la ini la..sape yg kita nak salahkan?? jangan cuma pandai menuding jari ke arah orang lain..cermin n check diri sendiri lu..tanya diri sendiri, tanggungjawab yg diamanahkan kat aku, aku dah laksanakan dengan baik ke tak? nape masa bercinta aku bole jaga dia dengan baik tapi lepas kawin, tanggungjawab aku abaikan?? n macam2 lagi la soalan yg korang bole tanya kat diri sendiri n cari jawapan..sebab jawapan untuk sume persoalan tu dah ada dalam diri korang sume..

aku rasa ni je la contoh yg aku bole bagi..tak terfikir pon nak taip ni.tetiba laju je jari aku tekan keyboard ni n cerita n pandangan tu yg kuar...so, kalo ada salah kat mana2, aku mintak maaf la ea..aku pon manusia biasa n selalu gak wat silap..kalo ada nak betulkan pape, pendapat lain ke, dialu-alukan sentiasa...(^_^)

so, setakat ni je la aku rasa entry kali ni...takde la panjang sangat kan cam yg aku janjikan kat si senget tu...hee..jangan marah ea...k.selamat menikmati hari2 yg mendatang dengan lebih bersemangat k....






No comments:

Post a Comment