Friday, September 14, 2012

PaHAnG kEsaYAnGankU~~~~

salam 1 Malaysia~~~~ =)

sebenarnya, semua orang pelik...ada jugak yg penah tanya..aku dah bukan student UMP, dah tak dok kat Pahang..tapi nape still nak pegi sana??? haaa meh nak bagitau meh....

suka hati aku la!!!   heeee takde la...aku mula belajar silat, mula bersama dengan persatuan, mula kenal diri sikit-sikit, mula belajar perkara-perkara baru...sumenya kat Pahang...bukan bermakna masa aku kat perlis dulu tak belajar sume tu...tapi kurang mendapat pendidikan tak formal...dari aku lahir sampai 12tahun, aku memang bersama dengan mak ayah..tapi masa tu fikiran tak matang...aku tak amik peduli sangat apa yg mak ayah aku cakap...dari aku 13tahun sampai 17tahun, aku still kat perlis, tapi skolah asrama penuh..so, balik uma, masa cuti panjang je..hujung minggu, jumpa mak ayah kat skolah je..dorang datang...lpas spm, aku msok Matrikulasi Perak, dah jauh dari keluarga...lepas tu, dapat lak masuk Universiti Malaysia Pahang..lagi bertambah jauh...bermula dari umur 13tahun, ak dah kurang dapat pendidikan tak formal..sumenya blajar utk exam..sampai la aku masok UMP...then, masa kat UMP la baru aku kenal sikit tempat orang, kenal ramai kawan dari pelbagai negeri...

dan bermula dari UMP jugak la aku dapat belajar martial art yg aku cari-cari selama ni..iaitu SILAT...walaupon masa tu aku tak tau pon silat apa yg aku masuk...juz daftar bagi nama ngan bayar yuran yg dorang mintak...lepas tu, dorang contact balik panggil untuk pegi satu majlis...iaitu majlis ijazah asas...masa tu pon aku still tak tau nama silat yg aku masuk...aku follow gitu je...pelik kan??? secara logiknya, takde sape pon yg sanggup bagi duit macam tu je..tanpa fikir pape...kalau orang lain tengok dan fikir guna akal, mesti akan kata aku ni mesti kena pukau ke apa ke kan masa tu...tapi bagi aku, aku rasa tu la namanya takdir...jodoh pertemuan aku dengan satu persatuan yg berorganisasi..dan aku bersyukur sebab jumpa persatuan ni...walaupon ramai yg berpandangan seni silat melayu ni lebih kepada "something" u know what...hohooo..tapi tak semua dan yg paling penting, semua seni mempertahankan diri mempunyai tujuan yg sama...mengharapkan pengamalnya dapat defend diri sendiri bila keadaan darurat...selebihnya, kita guna la akal yg waras untuk memilih mana yg baek dan mana yg kurang baek...

ok sambung semula....
masa majlis tu pon, aku tak dengar sangat apa yang Guru Utama cakap..sebab time tu memang ramai sangat yg ijazah...sampai tak cukup space...masa start kelas pertama baru lah aku tau sikit2 pasal silat ni..nama'y, pantang larangnya dan segala yg berkaitan untuk budak yg baru masuk...setelah beberapa ketika berada bersama-sama PSSCM, banyak perkara yg tak pernah terfikir sebelum ni terjadi...banyak perkara juga yg dipelajari..sumenya secara tak formal...takde istilah belajar untuk exam sebab memang takde exam pon untuk tu...heee...

bukan cuma dalam PSSCM je aku belajar banyak benda, UMP pon banyak bagi ilmu tak formal kat aku...dengan kerenah yg pelbagai dari pihak atasan sampailah bawahan...(ada ke camtu...hohooo)
haaa tak kisah lah..walaupon cuma lebih kurang 4tahun lebih aku kat sana, tapi pengetahuan yg aku dapat tu lebih dari masa yg diperlukan...

jadi!! kenapa tak boleh aku pergi sana??!! setelah apa yg aku dapat kebanyakkannya dari sana....
lagipon, banyak kenangan pahit manis ada kat sana...walaupon hanya 4tahun lebih...terlalu banyak sampai tak ley nak lupa...so, takde sebab aku takley bersama dengan orang yg banyak berjasa pada aku...

haaa tu la jawapan panjang lebar aku...hahahaaa panjang kan...padan muka..huhuuuu...(^__^)

sebenarnya, esok aku nak pegi pahang~~~~!!!!!! (^_______________^)


No comments:

Post a Comment