Friday, July 11, 2014

kErJa (pArT 1)


pejam celik pejam celik....
dah setahun lebih aku kerja kat KUMON ni...lebih kurang setahun 6 bulan camtu...
dari Teaching Assistant, sekarang dah naik jadi Senior Teaching Assistant...
dari gaji starting Rm1300, sekarang jadi...emm tak yah bagitau la kan..
janji cukup untuk settlekan bayaran-bayaran penting tiap-tiap bulan + bagi mak + simpanan + kereta lagi....
ok la tu...hohooo...

hmm...cepat je masa berlalu...
rasanya aku tak de cerita betul-betul lagi pasal tempat aku kerja ni kan..
yg sebelum ni, lebih kurang cam briefing je kot..hahaa...

ok, aku kerja kat...
KUMON SEMENYIH SENTRAL....
ni nama yg biasa guna dengan HQ ....
Company name yg didaftarkan: 
PUSAT PERKEMBANGAN MINDA RINTAS JOHAN, SEMENYIH....(^_^)
kat sini offer 2 subjects...MATHS & ENGLISH...

KUMON ada banyak branch kat Malaysia...maybe 1 2 negeri je yg takde kot...
setahu aku, Perlis takde KUMON....

aku start dengan zero tentang kaedah mengajar cara KUMON...
method dorang berbeza sikit dari yg pernah aku belajar masa sekolah dulu...

sebelum aku bercerita lebih lagi, aku explain dulu beberapa istilah yg biasa digunapakai kat KUMON tempat aku kerja ni...kat tempat lain pun sama rasanya...sorry not sure....=p
yg akan aku cerita ni, apa yg berlaku kat sini...so, takde kaitan dengan KUMON tempat lain...sebab aku tak tau tempat lain macam mana....huhuuu...

owner company ni dipanggil Instructor..semua hal, kena refer dia dulu..dari hal management sampai lah hal students...semua planning kerja untuk setiap student, dia yg akan buat...sorang student akan berbeza planning dengan student yg lain...so senang cakap, individual planning la kan...
staff lain yg mengajar (termasuk aku), adalah Assistant kepada Instructor...student yg tak banyak masalah, biasanya kitaorang yg akan handle...sebab tu namanya Assistant kan..heheee...(^____^)

Parents' orientation: sebelum student boleh daftar masuk untuk belajar, student dengan ibu bapa masing-masing kena hadir satu sesi perkenalan bersama dengan Instructor...dalam sesi ni, Instructor akan explain lebih detail semua yg berkaitan dengan KUMON...masa ni jugak, student akan diberi ujian untuk menentukan IQ level dorang based on KUMON's standard...lepas tu, Instructor akan discuss dengan parents masing-masing personally...yg berminat, boleh terus daftar masuk...

worksheet: kertas kerja untuk student buat masa kelas atau sebagai homework...satu set worksheet ada 10 helaian (10 sheets)...
worksheet disusun mengikut level (6A, 5A, 4A, 3A, 2A, A, B, ~ O) dan number (1, 11, 21, 31, ~191)...
record book: buku rekod student yg dalamnya ada planning kerja masa kelas dan juga planning homework yg dorang akan bawa balik...
marking & recording: semua kerja yg student buat, akan ditanda & direkod dalam record book exactly macam dalam worksheets...

ok now, pengalaman masa mula-mula masuk kerja...
time tu hari Jumaat....masuk pukul 3ptg....
benda pertama dorang train adalah cara marking, recording dalam record book dan folder management....
sangat pening nak kena buat dan ingat semua tu...recording kena detail dan tepat...marking kena cepat dan tepat...tapi marking ada answer book..jadinya, senang cuma both hands have to work...one for marking, one for pointing.....satu kiri satu kanan...mata kena cepat jugak...
bayangkan untuk orang yg tak pernah kerja macam aku ni, sangat struggle nak habiskan satu student punya marking...juling bijik mata..hahaaa....(o_O)
tapi practice makes perfect...
setakat 5 6 kali kena marah sebab salah tu biasa la kan..hahaaaa...
belajar dari kesalahan yg kita sendiri buat lagi cepat ingat dari dengar secara teori orang bercerita...
apa yg di train masa tu sangat-sangat berguna untuk handle masa kelas...

disebabkan aku masuk hari jumaat, so, lebih kurang pukul 7ptg camtu kelas start...so, dah ada beberapa orang student yg datang...apa yg aku train tadi akan di apply terus masa kelas tu...
pressure sangat tinggi bila ada student...tambah-tambah bila dah ramai...
masa tu nak marking, masa tu nak kena record, masa tu nak kena bagi homework kat student yg dah habis kelas...macam-macam la...nasib baik belum boleh mengajar lagi je...kalau tak, lagi kalut aku masa tu...
masa tu, new staff akan duduk sebelah Instructor..so, kalau ada pape kesalahan, dia akan tegur terus...kiranya masa tu, aku just buat marking dengan recording apa yg dia bagi je la...kiranya student yg dia handle je...so, tak ramai dan kebanyakkannya student level rendah...
senang la kan...setakat marking kerja 4+5, 1+2 tu biasa la kan...
tapinya, disebabkan aku tak pernah buat kerja on the spot camtu, berpinar-pinar la bijik mata aku tengok nombor-nombor yg banyak tu...walaupun cuma 1+2, aku tetap tengok answer book...hahahaaa...=D

suasana kelas sangat-sangat berbeza dengan kelas tuisyen yg aku penah pergi dulu...
dulu, masa aku tuisyen, semua student datang sekali, balik pon semua sekali....
tapi kat sini, student datang ikut masa yg dah dipersetujui semasa parents' orientation...
sorang student ada masa sejam je untuk settlekan semua kerja...
so, tugas Instructor dengan Assistant ni, bukan setakat marking, mengajar je..kena pandang-pandang jugak student yg tengah buat kerja tu....
sebab dorang ada sejam je...so, kena push sikit...ada yg mengelamun, sembang la, main la...
budak-budak kan...

kat sini lebih kepada self-learning dan mental calculation...so, dalam worksheet tu dah disediakan example dengan notes untuk dorang study dan fahamkan sebelum mula buat kerja....
dari awal dorang masuk, lepas daftar, dorang dah diajar untuk belajar thru examples...so, senang la kan....
kebanyakan student memang independent...boleh self-learning...

student's starting level ikut result test yg dorang buat masa parents' orientation dulu...
kiranya, dorang tak akan start dengan level ikut umur sebenar...
contohnya, student darjah 5...KUMON's standard level adalah level E ...sepatutnya dia akan start dari level ni...tapi lepas test yg dia buat, dia kena start dari level A..kiranya, level yg lebih rendah dari sepatutnya...
student kat sini belajar memang tak ikut umur...dorang based pada IQ...
so, akan ada yg cepat, ada yg lambat....
jadinya, kalau ada yg nak tuisyen semata-mata untuk UPSR ke SPM ke, forget it...dekat KUMON memang tak de intensif untuk tu...
basic dorang maybe dah boleh dapat...cuma camna nak apply je...semuanya ikut kesungguhan student nak belajar...kena fokus dan rajin...
bila cakap pasal MATHS, maksudnya, latihan, latihan, latihan, latihan,.......tu je solution nya... 

dulu, aku pun macam confuse...masa aku prepare folder student, tengok record book, umur baru tadika...tapi dah belajar darab, bahagi, pecahan....yg sekolah rendah punya...
tapi macam biasa lah..aku tak suka tanya...huhuuu...follow je dulu...
lepas aku join parents' orientation tu baru aku tau...dengar detail explanation dari Instructor berkaitan KUMON Method ni...

memang berbeza tapi berbaloi untuk belajar....pada pendapat aku la...sebab aku rasa rugi aku tak jumpa KUMON masa belajar dulu....kat Perlis takde kan...heheee...
sekarang, masa mengajar pun, aku still belajar jugak...
aku tak pernah mental calculation dari sekolah rendah sampai Universiti....tambah-tambah ada calculator kan...1+1 pon kadang-kadang tekan calculator...tak pun kira pakai jari...habis jari tangan, pakai jari kaki..hohooo...
tapi lepas aku masuk kerja sini, nak train student guna mental calculation, so, aku kena la train diri sendiri jugak kan...tak kan la dengan student tak bagi kira guna jari, tetiba masa nak mark kerja dorang, aku kira pakai jari pulak..huhuhuu....
jatuh la standard 'teacher' kan...hahahaaa...=D
bayangkan jugak macam mana otak aku bekerja keras nak mengira masa tu...balik kerja, otak aku yg tepu...hohooo....

aku di train start dari level E (darjah 5) dan ke atas sebab aku pegang bahagian tu...
tapi untuk nak menguasai KUMON Method ni betul-betul, aku kena study sendiri dari level bawah...cara mental calculation yg dorang ajar pun aku kena tau jugak...
jadinya, masa Instructor tengah mengajar mana-mana student, aku pasang telinga dengan bukak mata luas-luas la...cara explanation pun kena betul...kalau tak nanti tak sama lak kan...pening student...weeee~~~

I'm now Level L ...hahahaaa....(^__^) 
kalau tak silap aku, level L tingkatan 5 punya kot...
integration & differentiation.....dari basic sampai cara nak apply...
no calculator allowed.....(-_-)

tapi camna sekalipun, 



~~~~~I LOVE MATHEMATICS~~~~~ 













20 comments:

  1. salam sejahtera, dari cerita kamu nh mcm best jer keje kat kumon nh, bole saya tanya?? bagaimana untuk apply sbg teaching assistance kat kumon nh yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kat KUMON tempat lain x sure mcm mana nak apply..tapi kalau kat centre ni, just dtg isi borang je la dulu...kalau masa tu ada kekosongan, Instructor akan pggl interview...kalau kebetulan masa dtg tu Instructor dah ada, maybe trus interview...so, better prepare everything in advance....=)

      Delete
  2. Salam saya nak tanya..do we have to prepare resume for applying this job?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..ye apa2 kerja pon sepatutnya dilampirkan sekali dengan resume...termasuk la kerja ni..sebab Instructor nak tengok qualification n experience...so senang dia nak advice n train nanti...

      Delete
  3. Salam, please leave me your contact details. I am interested to be the Assistant and wish to drop my resume. nadiah.samsuri@gmail.com thanks in advance.

    ReplyDelete
  4. Thanks sharing, Kumon’s learning method takes students through a structured programme involving specially developed worksheets. Kumon constantly evaluates and revises the worksheets of all its programmes to ensure there is nothing hindering smooth progress. More info at:
    http://kidbuxblog.com/kumon-help-unearth-kids-potential/

    ReplyDelete
  5. Salam...boleh tak bg contoh2 soalan interview dia dan cara anda jwb? Ada rules yg patut applicant tau tak sblm apply kerja di kumon? Thank you

    ReplyDelete
  6. Salam, boleh beri contoh soalan2 yg ditanya masa interview tak? Sy tak ada pglmn teaching formally, dan mcm mn cara aqk jwb? Ada rules yg patut applicant tau tak sblm apply?

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm...

      applicants cuma perlu study sikit pasal kumon method, self-learning dll..boleh tgk dlm website kumon...kalau tak silap ada explanation kt situ...

      takde pengalaman pon takpe...kebiasaannya kalau diterima, akan ada on job training...mula2 mungkin tak terus mengajar...dia ada step2 dia tapi bergantung pada kumon centre tempat masing2...sbb Instructor lain2, jd management lain2 jugak...

      Delete
  7. salam nak tanya, waktu kerja macam mana ye..office hours atau camne. then mase interview kene soal pasal maths x ,,hahaha..kot2 tetibe dia suh men congak2..klu 1,2 digit ok lagi..klu lebih x ke haru nanti..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..maaf baru skrg dapat reply..
      waktu kerja ikut kumon centre tempat masing2...sebab fungsi dia mcm tuition center, jadi biasanya bukan office hour sbb budak2 sekolah pagi... jadi kumon biasanya start petang smpai malam...

      masa interview takde kena jawab soalan matematik..tapi ada center yg perlu buat ujian utk maths & english sebelum masuk interview dgn Instructor...test tu utk Instructor nilai kemampuan applicant..kalau dia diterima, kat bahagian mana dia akan mengajar..cmtu je..

      Delete
  8. Slm nk tnya.:)
    awak still kerja kat kumon lg ke?sy ad dpt interview kt kumon.sng x soklan interview dorg?nervous :')
    ..& sne mmg gne fully english ye?

    ReplyDelete
  9. Salam. saya nak tanya. gaji starting dekat kumon memang rm1300 ke? sebab dia kan bagi rm5/hour. saya ada nak apply juga assistant dekat kumon dan dia suruh letak expected salary dekat resume, so saya tak sure nak letak berapa. takut terletak tinggi sangat nanti. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..sorry dah 6tahun baru reply...
      anyway, saya jawab jugak la walaupon terlampau lambat..
      gaji rm1300 tu starting utk saya sebagai full timer masa tu...kalau rate per hour utk part timer pon berbeza ikut qualification kalau tak silap...
      kalau sekarang thn 2022 ni, basic gaji dah rm1500 minimum kan..

      Delete
  10. salam. saya nak tanya, saya ada ternampak banner kumon akan dibuka di perlis. boleh saya tahu macam mana nak apply kerja di kumon perlis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..rasanya semua kumon centre sama, boleh terus pergi utk drop resume..termasuk lah kumon perlis kot..kalau ada kekosongan, Instructor akan contact utk interview...

      Delete
  11. Apa syarat utk jadi mengajar di kumon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. syaratnya, selain dari akademik, kena ada minat mengajar budak2...sabar, rajin, teliti dan yg penting boleh menikut arahan... =)

      Delete
  12. Replies
    1. kalau kerja sebagai part timer kat kumon centre, mmg akan dibayar per hour, gaji masuk hujung bulan biasanya..
      cuma rate per hour, based on qualification & experience..

      Delete