Monday, November 12, 2012

uLeK MaYAnG.....

...
......
sekarang masih kat office...

ada satu perkara aku nak kongsi rini...
berkaitan dengan ULEK MAYANG...
apa yg korang tau pasal ni??
dari cerita yg aku pernah dengar dulu...
lagu ulek mayang seperti ada sesuatu di dalamnya....
tapi cerita tu stop setakat tu je...
sebab aku tak pernah rasa nak tau detail...
mungkin sebab aku tak berapa minat dengan perkara mistik...
hohooo mungkin jugak sebab lain kan..

tak kisah la...
benda yg aku nak cerita ni yg ni...

aku tengah syok google pasal bunga orkid tadi... 
tetiba entah macam mane, ternyanyi sikit lirik lagu ulek mayang ni...
sejak dari lepas sekolah menengah dulu, tak pernah dah nyanyi lagu ni...
dan tak pernah dengar langsung lagu ni...
tetiba rini terkeluar lagu tu lak dari mulut aku...
musykil aku..
tetiba rasa cam seram...
hohooo...

rini memang tak banyak kerja...
so, aku saje la nak tengok-tengok pasal bunga orkid..
aku google la pape yg berkaitan dengannya...
aku suke bunga ni...tak tau nape...
tapi, kalau nak tanam, memang sorry la kan..
tak rajin..hahhaaa...

ok sambung....
dengan tak semena-mena, terkeluar lagu ni dari mulut aku masa tengah syok baca info pasal orkid...
tapi mula-mula cuma alunan dia je....rentak dia je la kan...
pastu, baru terkeluar lirik sikit...
bila aku sedar yg aku tengah nyanyi lagu ni, terus rasa cam meremang...
aku stop la..apa lagi..hohooo...

tapi, yang paling aku musykil, dengan sepantas kilat je aku boleh lak google pasal ulek mayang...
cari lirik penuh...
aku pon tak pasti nape...
satu persatu link kt google tu aku buke...
kusyuk gile lak baca pasal ni...
kebanyakan cerita perkara yg lebih kurang sama...
tapi lirik yg aku jumpa, semua tak lengkap...
ada puteri dua, empat, enam dengan tujuh....

salah satu link tu ada bagitau, liriknya kalau nyanyi lengkap, mungkin orang yg nyanyi tu akan kena rasuk..
tapi, tak tau la setakat mana kebenaran tu kan...
sebab aku tak pernah lak tengok sesape nyanyi lagu ni selengkapnya....

emm aku boleh tulis pasal ni sekarang pon sebab tadi kebetulan ada pegawai panggil aku...
baru aku cam "tersedar"...aku tak tau nak terangkan macam mana "sedar" tu...
lepas aku g settle apa yg pegawai tu nak...aku tengok, website yg aku buka, selain dr yg memang wajib aku buke untuk buat kerja, sume pasal ulek mayang...
gile kalau aku cakap tak meremang...
sebab aku tak pernah ada rasa teringin nak tau kisah tu...
tetiba aku bole g google lak...cari lirik bagai...
plus, office ni memang selalu tak ramai orang...pegawainya ramai yg kerja luar....
agak sunyi la masa tu...
ngan sejuknye lagi...
lagi la seram rasa...
huhuuuu.....

hmmm 
mungkin jugak takde mende pon kan..
sebab dikatekan ulek mayang ni adalah tradisi masyarakat Terengganu suatu masa dulu...
tapi nape bile nyanyi lagu ni, rasa macam pelik...
cam ada sesuatu mengalir dalam badan...yg pasti bukan peluh la..sebab sekarang aku kat office..ekon ok..hohooo...

sekarang baru aku rasa nak tau kisah ulek mayang ni...
kalau google, cume yg basic je diceritakan..
dan semuanya sama...
kalau la ada sesiapa yg boleh ceritakan detail pasal ni, memang aku nak dengar...

(-______-)

No comments:

Post a Comment